Cinta bukan memiliki

Cinta… dan keinginan untuk memiliki adalah tidak sama.

Keinginan untuk memiliki menjadikan dirimu seorang yang obsesi.

Yang akan membenci saat engkau tidak dapat memilikinya. Kerana engkau telah lupa bahawa Allah SWT itu pemilik segala sesuatu. Engkau tidak dapat lagi menerima ketentuanNya, Qada’ dan QadarNya. Kita lupa bahawa dariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. Adalah hakNya untuk memberi dan hakNya juga untuk mengambil kembali apa yang dahulu adalah milikNya.

 

Manakala cinta, ia adalah anugerah dari Allah SWT yang menjadikan dirimu seorang yang sentiasa redha dengan ketentuanNya. Kerana engkau sudah merasai bahawa Allahlah segala-galanya bagimu, lebih dari segala apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang lain selain redha dariNya yang engkau harapkan, dan segalanya engkau lakukan demi mendapat redhaNya, bukan untuk memenuhi kehendak makhluk2nya atau harta2 dunia yang ingin kau miliki.

Saat itu, keindahan cinta dapat kau rasai, menitis air mata, tersungkur sujud syukur saat hati disentuh oleh cinta sejati ini. Kerana sebab yang satu dan tujuan yang satu, engkau beramal dan melakukan sesuatu semata-mata berkehendak redhaNya.

 

Jadilah Muslim yang kenal erti cinta, bukan Muslim yang ingin memiliki keduniaan yang tidak kekal sifatnya…

 

Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal).

(Quran 2:165)

 

 

ThinkPlanAct

KL, 2345 hours (GMT +8)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s